Kerstboodschap van Z.A. de Oecumenische Patriarch Bartholomeos

Prot. 1192

+ B A R T H O L O M E O S

DOOR DE GENADE GODS AARTSBISSCHOP
VAN CONSTANTINOPEL, HET NIEUWE ROME,
EN OECUMENISCH PATRIARCH,

AAN ALLE GELOVIGEN VAN DE KERK:
GENADE, VREDE EN BARMHARTIGHEID ZIJ U,
VAN CHRISTUS DE HEILAND, DIE IN BETHLEHEM GEBOREN IS.

Christus wordt opnieuw geboren en de Engelen zingen opnieuw:
“Eer aan God in den hoge, en vrede op aarde, welbehagen onder de mensen.” (Luc. 2:14-15)

Geliefde broeders in het ambt en kinderen in de Heer,

Engelen zingen deze drie grootse verkondigingen. Het merendeel van de mensen viert misschien wel Kerstmis, maar zij kunnen de betekenis van deze engelenhymne niet vatten. Men vraagt zich af of God tegenwoordig werkelijk door de mensen geprezen wordt en waarom Hij zou moeten worden geprezen. Want waar kunnen we op aarde die aangekondigde vrede vinden en waarom moet de hedendaagse mensheid in welbehagen leven?
Werkelijk, de meerderheid van de mensen verheerlijkt God niet, noch door daden, noch met de lippen. Velen twijfelen aan het bestaan van God en aan Zijn aanwezigheid in hun leven. En er zijn zelfs veel mensen die God verantwoordelijk stellen voor al het slechte wat hun overkomt. Maar degenen die op deze manier verontwaardigd zijn over God, maken een grote vergissing, omdat het kwade niet uit Hem voortkomt. Het tegenovergestelde is waar. De vleeswording van de Zoon en het Woord van God uit liefde voor de mensen en de daarop volgende gebeurtenissen van Zijn kruisiging en Zijn opstanding, herscheppen in de gelovige de oorspronkelijke schoonheid en schenken hem het eeuwige leven en de vrede die alle verstand te boven gaat, en maken hem tot mede-erfgenaam van het eeuwige koninkrijk van God. Deze daad van Gods ontferming omvat wel de uiterste vernedering, maar is uit zichzelf een voldoende reden dat Hij boven alles verheerlijkt wordt.
Ook al wordt God in de harten van veel mensen niet verheerlijkt, toch wordt aan Hem Die in den hoge woont eer gebracht door de hele schepping en door de mensen die deze gebeurtenissen wel opgemerkt hebben. Dankbaar roepen ook wij daarom met de Engelen het “Eer aan God in den hoge” om de grootsheid van Zijn werken en Zijn onbevattelijke liefde voor ons.
Er ligt echter ook een vraag bij de tweede uitroep van de engelen: “en vrede op aarde”. Hoe kan er vrede op aarde zijn, wanneer bijna de helft van onze planeet in oorlog is, of zich op oorlog voorbereidt? De lieflijk klinkende uitroep van de Engelen “vrede op aarde” is zeker op de eerste plaats een belofte van God. Want indien de mensen de weg volgen die het geboren Kind hun wijst, zullen ze de innerlijke vrede bereiken en een vreedzame samenleving. Jammergenoeg komt een groot deel van de mensen onder de indruk van de strijdbazuinen en laat zich meetrekken en verhardt hun hart bij het horen van de belofte van vredig leven. We hebben het natuurlijk niet alleen over de extremisten die naar wapens grijpen, maar vooral over al degenen die in botsing komen met hun medemensen en deze aanvallen, in plaats van vriendelijke gesprekken met hen te hebben, en die er op uit zijn hun tegenstanders te vernietigen. Zo is er een soort oorlog gaande tussen de leden van tegengestelde maatschappelijke groeperingen van allerlei soort, over nationaliteit, politieke partij, vakbonden, economie, ideologie, godsdienst, sport e.d. . De mentaliteit van de leden van die groeperingen richt zich op het bestrijden van de andersdenkenden en niet op vredige verzoening, zoals zou moeten. Dat neemt echter de waarheid niet weg van de uitroep van de Engelen, dat er werkelijk vrede op aarde zal heersen door de Geboorte van Christus en het aanvaarden van Zijn onderricht. Christus is gekomen om vrede te brengen. Als deze vrede niet heerst in onze wereld, komt dat door de mensen die deze vrede niet aannemen en niet willen beleven, en ligt dat niet aan God, Die deze vrede aanbiedt.
Nu het een feit is, dat dit de houding is van de tegenwoordige mensen tegenover God en tegenover de door Hem aangeboden vrede, is het ook niet vreemd dat het welbehagen onder de mensen een zeldzaamheid is. Gods goede gezindheid tegenover de mensen is een gegeven feit. Deze gezindheid heeft goede gevolgen met een uitwerking op alle mensen, maar die vooral merkbaar is bij degenen die de bovengenoemde verkondigingen van de Engelen in de praktijk aanvaarden. Dit in tegenstelling tot degenen die deze verkondigingen ontkennen, en die zich overgeven aan uitbuiting en elkaar verslinden. Voor hen zijn de gevolgen in hun leven een crisis vol spanning, een economische crisis en een crisis wat betreft het doel van hun bestaan en een existentiële onzekerheid.
Geliefde broeders en kinderen in de Heer,

Wat de Engelen verkondigden bij de Geboorte van de Heer is dus allemaal goed, ook voor deze tijd, en dit wordt in volheid ervaren door hen die geloven in Jezus Christus als Godmens en Redder van de wereld. Laten wij van nu af aan een begin maken om Kerstmis te vieren zoals dat behaagt aan onze weldoende God, om op aarde en in onze harten de onovertroffen Vrede te ervaren en Gods liefdevolle welbehagen voor ons. Laten wij er voor zorgen dat wij personen worden, die een liefdevolle relatie hebben met God en onze medemensen, zodat wij van individu tot persoon worden. Laten wij het masker afleggen van de egoïstische individu, die van God en Zijn beeld, de medemens, de naaste, is losgescheurd en afgebroken. Laten wij onze opdracht vervullen om Gods gelijkenis in ons te herstellen door een levend geloof in Hem. Laten ook wij de engelenboodschap uitdragen naar de mensheid die zo vreselijk lijdt en die de Vrede en het welbehagen niet kan vinden op de gebruikelijke manier. De enige weg die ons bevrijdt van oorlog, economische crisis en van wat voor crisis dan ook, is onze Heer Jezus Christus, Die ons verzekerd heeft dat Hij de weg is en de waarheid en het leven. Laten wij dus met heel ons hart Jezus Christus verheerlijken Die tot ons is neergedaald, Die in den hoge is en onder ons leeft. Laten wij samen met de Engelen verkondigen dat de vrede bereikbaar is en werkelijk bestaat op aarde en in onze harten, omdat wij met God verzoend zijn zoals het Zijn welbehagen was, door Zijn Vleeswording, door Zijn Geboorte in de kribbe.

Geliefde broeders en kinderen in de Heer, laten wij dus de vreugde beleven van de Geboorte van Jezus Christus en de voorsmaak proeven van al het goede voor ons mensen, dat verkondigd wordt door de drievoudige boodschap van de Engelen.
Het zij zo.

+ Bartholomeos van Constantinopel,
vurige voorspreker voor u allen bij God.
Fanar, Kerstmis 2011.

No comments yet

Comments are closed