Parochiefeest en vijfde verjaardag van haar stichting

Bij het begin van de Goddelijke Liturgie

Op zaterdag 13 mei 2006 vierden we met luister en eer, en in een geest van intense vreugde de gedachtenis van de Heilige Apostelgelijke Kyrillos en Methodios, Apostelen der Slaven, het patroonsfeest van onze Parochie.  Het was de vijfde verjaardag van de stichting van deze Parochie.  Het was onze Metropoliet, Mgr  Panteleimon, die voor de gelegenheid de Goddelijke Liturgie kwam presideren. Vooraf werden de Metten gezongen en voorgegaan door Priester Bernard, rector van deze parochie.

Onze Metropoliet Panteleimon van België

Met onze Metropoliet Panteleimon concelebreerden de Priesters Bart D’Huyvetter (Brussel), Pius Pauwelyn (Kortrijk), Bernard Peckstadt (rector van de Parochies van Brugge en Oostende), en Luc Gabriëls (Antwerpen) en de Diaken Ciprian Popescu (Brussel).  Bisschop Athenagoras van Sinope, de hulpbisschop van onze metropoliet, was zich in gebed met ons komen verenigen.

De stad Oostende werd vertegenwoordigd door mevrouw Schepen Veulemans (eerste schepen van de stad Oostende), de burgemeester liet zich echter verontschuldigen wegens andere aangegane verplichtingen. Verder waren wij blij dat mevrouw Elisabeth Loze-Fraser de Anglikaanse kerk vertegenwoordigde.

Het werd een heel mooie en harmonieuze Goddelijke Liturgie.  Er werd heel mooi gezongen door ons parochiekoor o.l.v. onze koorleider Carlo.  Na de Goddelijke Liturgie sprak onze  Metropoliet Panteleimon, ons heel hartelijk toe.

Enkele van onze parochianen tijdens de agapen

Na de Liturgie hadden de gelovigen tijd om samen te zijn voor de Agapen die plaats hadden in de Parochiezaal “Elmar” te  Oostende.
Tijdens de agapen was er ter gelegenheid van de vijfde verjaardag van de parochie een Oekrainse zangeres, Evgenia Gergalova, komen zingen. Zij zong er prachtige liederen over de liefde. Nadien zong ook Nicolas voor ons enkele mooie Russische liederen.

Dank aan allen die meehielpen voor de verzorging van ons eerste groot parochiefeest!  Dank ook aan hen die in het bijzonder bijdroegen tot het buffet!  Dank aan diegenen die geholpen hebben voor het opnetten van onze kerk. Dank aan al diegenen die vaak ongemerkt zorgen voor zoveel kleine dingen, die toch zo noodzakelijk zijn!

De zangeres Evgenia bracht ons enkel mooie Russische liederen