Boodschap van Z.A. De Oecumenische Patriarch Bartholomeos bij het begin van het nieuw Kerkelijk jaar

+ B A R T H O L O M E O S
DOOR DE GENADE GODS AARTSBISSCHOP VAN CONSTANTINOPEL,
HET NIEUWE ROME, EN OECUMENISCH PATRIARCH,
MOGE DE GENADE EN DE VREDE VAN ONZE HEER,
GOD EN REDDER JEZUS CHRISTUS,
AUTEUR EN BEWAKER VAN DE SCHEPPING,
MET DE VOLHEID VAN DE KERK ZIJN.

Broeders en welbeminde kinderen in de Heer,

Z.A. De Oecumenische Patriarch Bartholomeos in het natuurreservaat "Het Zwin" te Knokke-Heist

God, die het universum heeft geschapen en de wereld vormde om er een ideaal woongebied van te maken voor het menselijk wezen, heeft hem het bevel gegeven dit leefgebied te doen groeien, uit te breiden, te vullen en te onderwerpen, om de meester te zijn over dieren en planten. (Gen. 1, 28-30).

De wereld om ons heen werd ons geschonken door de Schepper als een oord van sociale activiteit, maar ook van heiliging, om de schepping te erven die zal vernieuwd worden in de komende tijd. De Moeder Kerk, de Heilige Grote Kerk van Christus, leefde altijd volgens deze theologische thesis, die de hare is. Het is u bekend dat onze zeer heilige oecumenische Troon mijn nederige persoon aan het hoofd stelde van een plan om onze planeet te beschermen, planeet die door ons toedoen sterk te lijden heeft, door onze bewuste of onbewuste daden.

De biodiversiteit, waar God in zijn wijsheid voor zorgde, werd zeker niet aan vernietigende macht van de mens geschonken. De aarde en alles wat er zich bevindt onderwerpen betekent dat de mens op een verstandige wijze gebruik maakt en geniet van de aangeboden gaven en niet dat hij de natuurlijke bronnen uitput of vernietigt door hebzucht.

Vooral in deze tijd stellen wij en excessieve  exploitatie vast van de natuurlijke bronnen met als gevolg dat het evenwicht van het ecosystemen in ons milieu verstoord wordt en, in het algemeen, de milieuvoorwaarden, en dit op dergelijke wijze, dat de voorwaarden die God ons oplegde voor het leven van de mens op aarde ontaarden. Zo stellen wij bijvoorbeeld allen vast, wetenschappers, kerkleiders en politiekers, en heel de mensheid, dat de temperatuur van de atmosfeer stijgt, dat hevige regens voor overstromingen zorgen, dat de aardse ecosystemen zowel als die der oceanen vervuild zijn, en dat in het algemeen in bepaalde regionen der wereld, het leven verstoord is, en soms helemaal onmogelijk geworden is.

Bekijken en bestuderen wij eens  empirisch de gevaren die een dergelijke ontwaarding van de toestand van het milieu inhouden voor de mensheid. Onder het bewind van patriarch Dimitrios, onze voorganger die wij eeuwig in onze gedachten houden, maakte de Moeder Kerk van 1 september elk jaar een dag van gebed voor het milieu.

Wij moeten toegeven dat de pijnlijke veranderingen van ons leefmilieu niet het werk van God zijn, maar het werk van de mens zelf. Daarom bidden de Kerk en wij allen God, de Heer de Heerscharen en Hij die alles behoedt om deze wantoestanden in ons leefmilieu te verbeteren. Deze smeekbede is in essentie een vraag om boetedoening van de mensheid voor de zonde die ze beging door de gaven der aarde te vernietigen, in plaats van ervan te genieten met verstand en behoedzaamheid zodat de natuurlijke bronnen behouden blijven.

Door God te bidden en Hem te vragen om het milieu op aarde te behoeden zodat het menselijk leven er mogelijk blijft, vragen wij in feite aan God om de mentaliteit van de machtigen in de wereld te wijzigen en hun te verlichten opdat zij het aardse ecosysteem niet zouden vernietigen voor economisch voordeel en vergankelijk belang. Hetzelfde geldt echter voor ons allemaal, want ieder van ons, op zijn manier, veroorzaakt kleine vernietigingen van het milieu, naargelang er een gebrek is aan gezond verstand.

Dus, als wij bidden voor het milieu, bidden wij ook opdat ieder van ons tot inkeer zou komen en boetedoening zou doen voor zijn klein of groot aandeel in de beschadiging of vernietiging van ons milieu. Wij zijn allen samen verantwoordelijk voor kleine beschadigingen die bijdragen tot cruciale en rampzalige fenomenen die uitbarsten op onvoorziene momenten en op verschillende plaatsen.

Wij richten deze oproep tot de wereld en tot heel de mensheid, als een gebed en aanmaning vanuit het heilig centrum der Orthodoxie. Wij smeken de Heer, verdeler van alle goed, Hij die ons het leven schonk op dit aards paradijs, om het hart der mensen te roeren, opdat wij het evenwicht van ons leefmilieu zouden respecteren. In al Zijn wijsheid en goedheid schonk Hij ons dit paradijs als erfgoed opdat wij en de generaties na ons mogen genieten van de zegeningen der goddelijke gaven en wij Hem daarvoor in onze gebeden dankbaar mogen zijn.

Wij bidden God die, in zijn Wijsheid, Vrede en Kracht, dit ondermaanse schiep, behoedt en leidt, wachtend op zijn heil op het einde der tijden, om ons leefmilieu te behoeden dat voortdurend bijdraagt aan het welzijn der mensen en vragen Hem dat Hij op afdoende wijze de goede werken van ons medemensen, die in die zin werken, zou leiden. En wij smeken Zijn Genade en zijn oneindige Barmhartigheid af over alle mensen, en vooral over hen die de schepping eerbiedigen en behoeden.

                                             + Bartholomeos van Constantinopel
vurige voorspreker voor u allen bij God.

Fanar, 1 september 2012

No comments yet

Comments are closed